Kaksplus.fi
Sisällön tarjoaa Blogger.

Sokeririippuvuudesta eroon kiitos!

Jess, oon jo viikon selvinnyt ilman karkkia! Tiiättekö tästä ansaitsisin jo mielestäni olympiamitalin. Mä oon aina ollut herkkupeppu ja niin kuin Ystäväkirjan vastaukset -postauksessa kerroin, paheeni on karkit. Karkki maistui vieläkin enemmän raskausaikana sekä sen jälkeen. Toki oon sen verran pitänyt itseäni kurissa, etten joka päivä mussuta. Mutta todellakin voisin syödä sitä joka päivä.

Lähde
Viikko sitten päätin, että nyt saa riittää. Makeanhimosta ja muutamasta kilosta olis enemmän kuin kiva päästä eroon. Kesäkin tulee kovaa vauhtia, joten now or never. Oon aiemmin laihtunut FitFarmin kuuden viikon Superdieetin aikana noin 7 kg ja nyt otin käyttööni samat ohjeet (tää ei oo maksettu mainos :D). En aio noudattaa ohjeita pilkuntarkasti, koska haluan jatkaa terveellistä elämäntapaa jatkossakin. Tarkoitus ei siis ole vetää kuutta viikkoa putkeen mahdollisimman vähäkalorisesti ja liikkua kuin hullu pari tuntia per päivä. 

Päivän aikana tulee helposti syötyä liian vähän. Se aiheuttaa mulla sen, että oon kiukkuinen, väsynyt ja sorrun naposteluun. Kaupasta on lähtenyt helposti mukaan joku patukka ja lounaaksi oon joskus syönyt vain yhden leivän. Usein vauvan kanssa touhutessa oma syöminen on unohtunut ja ruokailuväli pitenee aivan liian pitkäksi. Tästä lähin pidän huolen, että syön kaksi lämmintä ateriaa päivässä ja jätän napostelut pois.

Lähde
Tässä tämän päivän esimerkki mun ruokavaliosta:

Aamupala: Noin 250 g rahkaa ja mehukeittoa (sokerillista, koska en halua juoda keinomakeutettua), kuppi kahvia. Joskus laitan sekaan marjoja, kaurahiutaleita tai pikkasen mysliä.

Lounas: Noin 100 g itsemaustettuja kanasuikaleita, n. 200 g uunikasviksia (bataattia, punajuurta, herkkusieniä, sipulia), pari ruokalusikallista vähärasvaista raejuustoa.

Välipala: Noin 150 g rahkaa ja mehukeittoa, appelsiini. Joskus syön banaanin, proteiinirahkan tai -patukan.

Päivällinen: Makaronilaatikkoa n. 1/4 lautasellista, höyrytettyä parsakaalia ja salaattia n. 1/2 lautasellista (salaatti, kurkku, tomaatti, liraus salaattikastiketta tai oliiviöljyä), pari ruokalusikallista raejuustoa.

Iltapala: Sama kuin aamupala.

Talvella on tullut liikuttua aivan liian vähän. Huonolla säällä on tullut käytyä vain pikanen vaunu-/koiranulkoilutuslenkki ja salitreenit on jääneet syystä tai toisesta monesti väliin. Nyt aloin käymään sunnuntaisin nopeatempoisessa jumpassa ja ainakin kerran viikossa salilla. Lisäksi reippaat kävelylenkit päivisin. Tänään oli muuten niin kiva käydä lenkillä, kun oli pitkästä aikaa lämmintä!

Lähde
Mä oon ihastunut näihin ProPudin proteiinivanukkaisiin. Nää maistuu ihan Jacky-makupaloilta! Kiitti kaverille vinkistä. ;) Makeanhimo on tipotiessään, kun tällaisen syö. Toki näissä on makeutusaineita, joten ei nämä mitään täysin puhdasta tavaraa ole. Maistoin myös yksi päivä FitFarmin suklaanmakuista proteiinipatukkaa ja nam, toimii hyvin välipalana ja karkottaa sen sokerihiiren samalla. Mulle nää on ainakin parempia vaihtoehtoja kuin kaupasta makeanhimoissa ostettu 150 gramman irtokarkkipussi! Kohtuudella kun syö, niin mikä jottei.

Mulla tää toimii näin, että teen päätöksen dieetistä ja noudatan sitä. Monesti oon nimittäin ajatellut että "nyt vähennän herkkuja, syön vain viikonloppuisin" tai muuta vastaavaa. Koska mulla on todella huono itsekuri, ei tuo toimi ollenkaan. Silloin keksin aina tekosyitä, miksi saan ostaa niitä irtokarkkeja kaupasta. "Koska on perjantai", "koska mua ärsyttää ja väsyttää", "koska mun tekee mieli ja on nälkä".

Saas nähdä, mitä tästä tulee. Viikossa oli jo vähän paino pudonnut, joka antaa vähän uskoa ja tsemppiä itselleni! Onko joku muu aloittanut pistämään ruokavalion kuntoon? ;)


Seuraathan meitä myös Facebookissa.

6 kommenttia

  1. Voi kun sais itsekin tsempattua! Monesti unohtuu itse syödä kaksi lämmintä ateriaa, vaikka lapselle kyllä sen huolehtii :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jepp, näinpä. Tää taitaa olla aika yleinen äitien ongelma :D Ei se oikeesti niin kauhea vaiva ole tehdä itselle ruokaa samalla. Nyt mä oon kyllä pyrkiny siihen, että mulla on pakkasessa valmiita annoksia. Helppo sit sulattaa sieltä ja lisätä salaattia :)

      Poista
  2. Heh, eipä ole mulla kyllä yhtään itsekuria näiden asioiden kanssa. Enkä kyllä koskaan oo yrittänytkään olla herkkulakossa. Tietysti itsekkin pitäisi vähentää ja siinä oon onnistunut, mutta helposti just sorrun tuohon, että keksin itselleni hyvän syyn ostaa herkkuja :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Itsekuri on kyllä yks mörkö, ostaisin sitä jos vois :D Mulla onnistuu jonkinlainen vähentäminen, mut sit ongelmaks tulee just noi tekosyyt! Nyt kun en saa syödä, niin ei tuu ostettua tai syötyä esim. kylässä :)

      Poista
  3. Mäkin voisin syödä karkkia valehtelematta joka päivä. Ei tekisi tiukkaakaan. Ja aikanaan, kun muutin pois kotoa, teinkin niin ja se näkyy edelleen. :'( Olen tämän vuoden aikana yrittänyt lisätä liikuntaa ja muokata elämäntapoja terveellisempään suuntaan. On onnistunut vaihdellen, mutta kaipaisin ihan selvästi rutiineja. Melkein pitäisi taas tehdä yksi C9, niin saisi taas potkua hommaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyvä etten oo ainoa karkkihirmu. Jos jotain hyvää tässä paheessa on, niin on karkki sentään parempi kuin tupakka tai alkoholi :D Siihen täytyy vain pistää stoppi, ainakin mun! Rutiinit auttaa kyllä huimasti. Säännöllinen ruokarytmi on mulle ainakin tosi tärkeä :)

      Poista