Sisällön tarjoaa Blogger.

DIY kestorätit - 10 minuutin ommeltu joululahja

itsetehty joululahja

Mulla on jäänyt ompeluista paljon pieniä trikookangaspaloja, joista ei isoja juttuja saa enää tehtyä. Näistä paloista pystyy tekemään ainakin rusettiponnareita, ja niitä olen tehnytkin. Aiemmin syksyllä bongasin, kun joku oli tehnyt jämäpaloista kestorättejä helposti ompelemalla saumurilla. Niinpä päätin, että näitä täytyy ommella joululahjaksi sekä itselleni myös käyttöön.

Kävelin Eurokankaaseen ja kyselin, löytyykö heiltä harsokangasta tai muuta rätiksi sopivaa. Heillä oli mikrokuitufroteeta, jota ostin puolisen metriä. Puoli metriä jakautui kivasti 12 neliön muotoiseen palaan, joten sain tehtyä 12 kestorättiä. Toinen helppo tapa on ostaa valmiita mikrokuituliinoja ja ommella tilkku toiselle puolelle.

kestotiskirätti diy

Ohje

-neliön muotoinen pala mikrokuitufroteeta
-samankokoinen pala trikookangasta

Aseta trikookangas mikrokuitufroteen päälle ja ompele reunat saumurilla yhteen. Simple as that!

Tämänhän voisi tehdä nätimmin ompelemalla ensin oikeat puolet vastakkain. Silloin tietysti pitää jättää kääntöaukko ja ommella kääntöaukko kiinni. Ompelukoneella rätin ompeleminen onnistuu hyvin näin. Mä menin helpoimman kautta ja ompelin vaan saumurilla kankaat yhteen. Tekemiseen menee vain muutama minuutti.

diy joululahjaideoita

Meillä on yksi rätti ollut nyt käytössä keittiörättinä ja nyt mietin vain, miksen ole tehnyt näitä jo aiemmin! Mielettömän hyvä ja parasta on, että rätin likaannuttua sen voi pestä pesukoneessa. Toki keittiörättinä voi käyttää ihan pelkkää mikrokuituliinaa. Nyt sain kivasti käytettyä hukkaan meneviä tilkkuja ja onhan meillä nyt oikein tyylikäs Vimman lettikankaasta tehty kestotiskirätti, haha!

Oon huomannut, että monilta kavereilta löytyy kestotiskirättejä, jotka useimmiten taitaa olla virkattuja. Muutenkin ekologisuus on kovasti pinnalla nyt, mikä on tietysti todella hyvä asia. Löytyykö sinulta kestorättejä?

Ei kommentteja