Kaksplus.fi
Sisällön tarjoaa Blogger.

Herkkuja juhannukseen: Mun lempparileivonnaiset

Mä oon yleensä ollut se, joka leipoo kakun tai piirakan juhlaan kun juhlaan. En yleensä ala leipomaan kotona ihan vaan meille kahdelle, mutta aina kun on joku syy juhlaan tai on tulossa vieraita, leivon mielelläni. Tykkään kokeilla uusia reseptejä, mutta tietyt herkut on vakiinnuttaneet paikkansa mun keittiössä. Ensin ajattelin, että leipoisin juhannuksena mustikkapiirakan, mutta nähtyäni At Maria's -blogin herkullisen näköisen Pavlovan, ajattelin kokeilla sitä ensimmäistä kertaa. Alla muutama meille kerta toisensa jälkeen maistuva herkku.

Suklaakakku

Tää suklaakakku taitaa olla meidän perheessä ylivoimainen lemppari. Kakku on suoraan sanottuna täyttä tavaraa, se sisältää paljon suklaata ja voita, eli sopii hyvin mutakakun ystäville. Ei oo vielä jättänyt ketään kylmäksi. Reseptin olen jakanut täällä aiemmin ja sen löydät täältä. PS. jos ei valkosuklaa innosta niin vaihda se maitosuklaaseen tai tummaan suklaaseen.



Raparperipiirakka

Tätä Kinuskikissan ohjeella tehtyä raparperipiirakkaa on tullut tehtyä muutaman kerran. Toi valkosuklaa-mascarponeseos toimii vaan aina!



Raparperileivonnaiset

Näitä voitaikinaleivonnaisia tein yksi kerta tuon yllä olevan piirakan inspiroimana. Tosi helppo tehdä kun ostaa valmiin voitaikinan kaupasta. Nää on parhaita heti uunista tullessa, koska pinta on ihanan rapea. Resepti löytyy kuvan alta.



Ainekset

1 pkt voitaikinalevyjä
raesokeria
Raparperitäyte sama kuin piirakan ohjeessa
Mascarponevaahto sama kuin piirakan ohjeessa, tosin välillä oon jättänyt kermavaahdon pois

Ohje

Ota voitakinalevyt noin 30 min ennen leipomista sulamaan. Leikkaa sulaneet voitaikinalevyt esimerkiksi kolmeen osaan, tai itse valitsemaasi kokoon. Laita palat leivinpaperille uunipellille, sivele kananmunalla ja ripottele päälle raesokeria. Paista 200 asteessa kunnes voitaikinapalat ovat kohonneet ja ovat hieman ruskeat (en nyt yhtään muista kauan siinä kestää). Valmista raparperitäyte ja mascarponevaahto. Kun voitaikinapalat ovat jäähtyneet, leikkaa ne puoliksi ja laita täytteet väliin. Nämä on parhaita kun pinta on vielä rapsakka, mutta maistuu kyllä seuraavanakin päivänä.


Mustikkapiirakkaa oon valmistanut tämän Villikataja-blogista löytyvän ohjeen mukaan ja nam kun on hyvää! Siihen tulee kermaviiliä päälle joka raikastaa makua. Viime viikolla tein tätä myös raparperilla, joka oli myös hyvää mutta mustikka sopi mun mielestä tähän piirakkaan paremmin.

Juhannuksena tulee aina herkuteltua ihan liikaa, mikä siinä onkaan että se ruoka (ja juoma, paitsi mulla ei tällä kertaa) vetää tässä juhlassa sitä suurinta roolia. Vitsi kun pystyiskin syömään terveellisesti. No mutta turha sitä on miettiä, elämässä pitää herkutella vai mitä? ;) Hyvää juhannusta!


4 kommenttia

  1. Ihania reseptejä! Meillä mummon raparperipiirakka kuuluu aina kesään ja mäkkeilyyn :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitti :) Kaikki mummojen leipomukset on kyllä ihan parhaita! Ja raparperi kuuluu niin alkukesään, siitä alkaa kesä :D

      Poista
  2. Minä leivon myös aina kun siihen liikenee vain mahdollisuus. Joskus myös ihan vain leipomisen ilosta, vaikka yritänkin sitä parhaani mukaan välttää. Minä kun myös syön kaiken sen mitä leivon, myös pakkasesta, koska en omaa kummoistakaan itsehillintää ja mieheni ei juuri välitä herkuista.

    Me lähdetään juhannukseksi mummilaan Sipooseen. Tiedossa ihanaa ruokaa, rauhallisissa maisemissa ja hyvässä seurassa. Hyvää juhannusta!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Leipominen on kyllä kivaa puuhaa jos vaan siihen on aikaa. Jos on kiire niin koko hommasta menee maku ja mulla menee hermot. :D Täällä ei myöskään omata mitään itsekuria herkkujen suhteen, jos niitä on kaapissa tai pakkasessa niin ei ne kauaa siellä pysy. Mies on vielä pahempi kakkuhirmu, mun pahe on karkit! Mekin ollaan matkalla mökille, viettäkää kiva juhannus! ☺

      Poista