Kaksplus.fi
Sisällön tarjoaa Blogger.

Lentäminen vauvan kanssa: Hyvät ja huonot kokemukset

Lennot vauvan kanssa meni paremmin kuin olin ajatellut. Stressasin vähän turhaan etukäteen. Molemmat lennot olivat KLM:n iltalentoja, sillä ei onnistuttu saamaan parempia lentoja. Menolento lähti kuuden aikaan illalla, ja olimme perillä kahdeksan aikoihin Hollannin aikaa. Kuvituksena lentokoneesta napatut puhelinkuvat, kun oma kamera oli jossain kassin pohjalla.


Oltiin jo kotona pakattu matkarattaat paksuun muoviin, ja kentällä laitettiin ne suoraan ruumaan. KLM:llä ja myöskin Finnairilla saa kuljettaa rattaat ilmaiseksi ruumassa, plussaa siitä! Turvatarkastus meni nopeasti, sillä lapsiperheillä on ihan oma portti. Meillä oli käsimatkatavaroissa Manduca, jota oli tarkoitus käyttää lentokentällä. Ei kuitenkaan tarvittu sitä, sillä Natalie viihtyi sylissä sen ajan, mitä jouduttiin lentokentällä odottamaan. Olisi ollut kuitenkin helpompaa, jos lentokentällä olisi ollut rattaat, joihin vauvan saa laittaa. Turvatarkastusmiehen mukaan sellaisia kuulemma on, muttei tiennyt missä. Järkevä paikkahan olisi voinut olla siinä heti turvatarkastuksen jälkeen. Onneksi tyttö viihtyi sylissä eikä Manducaakaan tällä kertaa tarvittu.



Kun portti aukesi, kuulutettiin ensin Sky priority -matkustajat sisään. Mitään ei mainittu lapsiperheistä. Bisnesmiehet ryntäsivät jonoon. Mähän päätin, että meillä kuuluu lapsiperheenä olla oikeus mennä ensimmäisten joukossa sisään. Ajattelin, että on hyvä olla ajoissa koneessa, jotta ehditään laittaa tavarat paikoilleen ja asettua hyvin vauvan kanssa. Kävelin portille ihmisten läpi ja pääsin vauvan kanssa sisään. Mies ei kuitenkaan viitsinyt lähteä tunkemaan vedettävän matkalaukun kanssa portille ihmisten läpi, joten tuli hieman perässä. Portilla virkailija ei päästänyt häntä sisään, vaikka hän sanoi että puoliso ja vauva menivät jo. Kuka nyt huvikseen keksisi puolison ja vauvan menneen jo koneeseen, varsinkin kun virkailija varmasti omin silmin näki meidät. No, kun mies sitten vihdoin pääsi uudestaan portille, virkailija kysyi onko hän ottanut jotain. Mies oli aika äimän käkenä ja kysynyt, vaikuttaako hän muka siltä. Virkailija sitten mumisi vain jotain, että seurataan vaan. Että näin Suomessa otetaan huomioon lapsiperheet. Mä odottelin koneessa yksin vauvan kanssa ainakin 10 minuuttia. Ei siinä muuten mitään, mutta olis ollut lisäkädet tarpeen kun ajattelin vielä imettää ennen nousua ja järjestellä kaikki tarvittavat tavarat hyvin käden ulottuville. Oon kyllä laittamassa palautetta tästä episodista eteenpäin.


Koneeseen päästyä odottelin, että lentoemännät tuovat vauvan turvavyön. Turvavyö laitettiin omaan vyöhön kiinni ja vauvan vyötärön ympäri. Pyysin myös tyynyä, jotta saan Natalien paremmin astetettua syliin. Nousun ja laskun aikana vauvan pään piti olla kasvot menosuuntaan mahdollisen jarrutuksen vuoksi. Natalie nukahti juuri kun kurvattiin kiitoradalle, eikä hätkähtänyt kovaa meteliä. Unta ei kestänyt kuin joku puoli tuntia, ja vasta laskeutuessa tuli väsy uudestaan ja sen takia tyttö itki jonkun aikaa. En usko, että Natalie itki korvia, sillä takastulomatkalla tyttö ei ollut laskeutumisesta moksiskaan. Hyvää imetysasentoa oli vähän hankala saada, mutta vöissäkin imettäminen kyllä onnistuu. Tyyny tai pari on hyvä olla myös imetyksen kannalta, koska silloin vauvaa saa korkeammalle ja itse ei tarvitse kyyristyä.

Hollannin päässä lentoemännät sanoivat, että jos meillä oli rattaat mukana, ne odottavat heti portin ulkopuolella. Ihmeteltiin vähän, ei nähty rattaita ja käveltiin vauva sylissä matkatavarahihnoille. Oltiin ensin erikoistavaroille tarkoitetun hihnan luona, mutta rattaat tulivatkin toiselle hihnalle meidän muiden laukkujen kanssa jo ennen, kuin kenenkään muun matkatavarat tulivat. Oli kiva huomata, että meidän matkatavarat oli tosiaan huomioitu ja päästiin heti jatkamaan matkaa. Myöhemmin tajuttiin, että oltaisiin varmaan voitu saada rattaat heti portille, mikäli ne olisi jotenkin erikseen merkattu Suomen päässä.



Takastulomatkalla Schipholin lentokentällä Hollannissa meille sanottiin, että voimme ottaa matkarattaat ihan portille asti mukaan. Pystyimme siis kuljettamaan Natalieta omissa rattaissa koko kentälläoloajan, hienoa! Turvatarkastukseen päästiin jonon ohi ja rattaat sekä vauva tarkastettiin pikaisesti. Tähänkään ei siis mennyt paljon aikaa. Natalie oli väsynyt ja sen takia itkuinen, joten haluttiin päästä nopeasti portille istumaan rauhassa.

Natalie nukkui koneessa noin tunnin ja sen jälkeen oli taas hymyilevä ja jokelteleva pikku neiti. Lentohan lähti Hollannista vasta 9 aikaan illalla mutta se ei näyttänyt tyttöä haittaavan. Kun saavuttiin portille Suomen päässä, kysyttiin saadaanko rattaat heti käyttöön. Eipä saatu ja lentokenttärattaitakaan ei näkynyt missään. Taas siis kannettiin tyttö matkatavarahihnoille ja odoteltiin rattaita ja laukkuja, jotka ei todellakaan tulleet ensimmäisten joukossa.

Natalien osalta lennot ja matkustaminen meni siis yllättävän hyvin. Takastulomatkalla meidän rivistössä istuva sanoikin, että meidän vauva on kuin vanha tekijä. Olin kuitenkin yllättynyt, miten huonosti lapsiperheet oli otettu huomioon varsinkin Suomen päässä. Helsinki-Vantaan lentokenttä voisi ottaa vähän mallia Schipholista. Matkarattaiden kuljetus portille asti oli ehdottomasti paras asia Schipholissa. Mikäli se on myös Suomessa mahdollinen, olisi lähtöselvitysvirkailija voinut asiasta mielestäni meille mainita. En tosiaan vaadi mitään erityiskohtelua, mutta jotkut asiat pisti kyllä ihmettelemään. Erityisesti tuo mieheni kohtelu lentokentällä menomatkalla, huhhuh! Toivottavasti ensi kerralla asiat rullaa vähän paremmin.

Kirjoitin aiemmin listaa siitä, mitä otan mukaan matkalle. Nyt kun matka on tehty, en poistaisi listalta mitään. Parempi ehkä varautua pikkasen liikaa, kuin liian vähän.


6 kommenttia

  1. No huh tuo teitin miehen kohtelu! Annettiiko sille mitään syytä miksi häntä kohti käyttäydyttiin noin? :o

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No äläpä! Eipä siinä mitään sen kummempaa syytä varmaan ollut. Paitsi että mies tuli sivusta jonoon, eikä tietenkään kuulunut siihen sky priority -joukkoon vaan normaaliin economyyn. Mutta oli kuulemma tullut melko heti mun perässä ja sanonut että me mentiin jo, mutta ei kai virkailija sitten uskonut :O

      Poista
  2. Hki-Vantaalla ei mielestäni saa ikinä rattaita portille saakka. Sylissä tai manducassa meidän lapset kulkeneet.isommille löytyy kentän puolesta rattaita eri puolilta kenttää.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aivan. Mun mielestä on kyllä kummallista ettei rattaita saa Suomessa portille. Varsinkin jos vauvoille ei ole lentokenttärattaita olemassa. Juu,isompien lasten rattaita mäkin näin siellä. Vähän ihmettelen, miten huonosti vauvaperheet huomioidaan siellä. :o

      Poista
  3. Aika jännä, me ollaan kyllä saatu Helsingissä rattaat aina portille saakka! 😮

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oho mitähän ihmettä! Jos ne kerta saa viedä sinne niin olisin olettanut virkailijan kertovan! Netistäkin luettiin etukäteen muttei ainakaan huomattu mitään mainintaa. Täytyy varmaan ens kerralla sit kysyä check-inissä/baggage dropissa!

      Poista